Copyright Harry 2016 All Rights Reserved
Explorer v Americe i Evropě
Ford Explorer se v USA těší dlouhodobě přídomkem nejprodávanějšího SUV. 130 000 prodaných Explorerů hned v prvním roce prodeje hovoří za vše. V roce 2000 se dokonce prodejní čísla téměř dotkla hranice 450 tis. prodaných vozů za rok. Pojďme se s ním tedy seznámit blíže a zjistit, proč tomu tak je. Jedním z důvodů bude zcela jistě fakt, že se Explorer svojí velikostí vsunul mezi tzv. kompaktní SUV jako jsou např. Jeep Cherokee nebo Chevy Blazer S10, kterým pro opravdové pohodlí opravdu pár centimetrů navíc chybí a velká SUV typu Chevy Tahoe nebo Ford Expedition, které však díky velkým rozměrům nejsou do městského provozu nejvhodnější.
Ford Explorer odstartoval svoji kariéru začátkem devadesátých let jako nástupce Fordu Bronco II. Svým zákazníkům nabízel tří nebo pětidveřovou karoserii a pohon zadní nebo obou náprav. Pod kapotou si našel místo šestiválcový motor s válci uspořádanými do V o obsahu 4 litry rozvodem OHV a výkonem okolo 150 HP. V roce 1996 přibyl starý známý osmiválec 5.0 Windsor. O rok později pak i přepracovaný čtyřlitr s rozvodem SOHC a výkonem přes 200 HP. Právě s tímto motorem si Explorer získal oblibu i na evropských trzích.
Trocha technických údajů
Máme možnost se seznámit s Explorerem modelového ročníku 1997 s motorem 4,0 SOHC náhonem 4 WD a pětistupňovou automatickou převodovkou. Ke konstrukci vozu je ještě nutné dodat, že se jedná o klasickou koncepci karoserie na rámu, tuhé zadní nápravy s listovými pery a přední nápravou odpruženou torzními tyčemi. Všechny evropské modely těchto ročníků mají navíc automatické udržování světlé výšky vozu zadními dofukovacími tlumiči. Ústupkem moderní době jsou kotoučové brzdy na všech kolech.
Celá karoserie Exploreru vypadá i v detailech tak, jako jeho o něco zmenšený větší bratr Expedition. Přední chromovaná maska Exploreru spolu s chromovanými nárazníky působí díky svému žebrování až nostalgicky s odkazem na klasické americké off-roady a pick-upy. Ani záď nezůstává tomuto stylu nic dlužna.
Mé setkání s Explorerem
Tolik oficiální údaje a fakta. A nyní můj příběh. Vše začalo, když mi pohodlí mého Jeepa Cherokee přestávalo připadat dostačující. Cherokee je bezesporu úžasné auto, ale za své výborné vlastnosti v terénu platí řidič daň stísněným vnitřním prostorem karoserie a tvrdým podvozkem, který dává osádce díky přední tuhé nápravě pocítit každou nerovnost. A tehdy jsem začal velice nenápadně pokukovat po něčem větším, kam by se bez překážení vešla nádrž na LPG, pohodlnějším, ale ne příliš velkém a "rozežraném", a především něčím, co by mi vlezlo do garáže. Samozřejmě jsem narazil na Explorera, který se mi zdál tím pravým kompromisem. Nikdy před tím jsem v Exploreru nejel, ba ani v něm neseděl, a proto jsem chtěl toto auto vyzkoušet na vlastní kůži. Toho podzimního dopoledne jsem se vydal do vzdáleného Vsetína do jednoho autobazaru. Explorer, dle slov prodávajícího, zde stál již přes rok a nikdo ho nechtěl. Později jsem se dopátral, že po celou tu dobu stál Explorer před areálem bazaru a navíc bez SPZ a odemčený! Dle přímého svědka to byl pravděpodobně respekt z neznámého a u nás přece jen "exotického" auta, který zabránil nenechavcům v jeho vyrabování. Nebudu to natahovat, když jsem si Explorera prohlédnul a udělal zkušební jízdu, toho večera se už vyhříval v mé garáži.
Nežli jsem však začal s mým novým offroadem jezdit, strávil jsem na něm mnoho hodin práce. Obroušení spodku a rámu, opískování některých podvozkových dílů, základní nátěr, ochranný nátěr, vystříkání dutin, oprava puchýřů a drobných kosmetických vad, instalace LPG s nádrží pod autem, kompletní repase přední nápravy, vyhamrování unavených listových per, nový výfuk, výměna rozbitého světla, náplně a filtry atd. Zvláštní kapitolou bylo odstranění, dle mého názoru, nevkusného držáku a kapličky osvětlení zadní SPZ evropského rozměru ze dveří a umístění značky US rozměru na to správné místo na zadní nárazník. Otázkou zůstalo, co s několika rozměrnými dírami v zadních dveřích, aby nebylo nutné stříkat celé dveře. Věc jsem vyřešil po svém s odkazem na Ford Bronco a staré pikapy FORD.
Finální podoba mého Explorera
Explorer na silnici
Celou tu dobu jsem byl zvědavý, jaký bude Explorer na silnici a samozřejmě i mimo ni. Musím říci, že mé první dojmy byly velice pozitivní. Explorer se na silnici chová jako velký pohodlný kombík s tím rozdílem, že sedíte výš nežli všichni ostatní, které potkáte, včetně drtivé většiny všech SUV. Převodovka řadí hladce a řízení Explorera je celkově velice příjemnou záležitostí. Vidlicový šestiválec dává o sobě vědět důstojným zvukem. Kdo je zvyklý na nízkootáčkové motory, nabude dojmu, že čtyřlitrový motor je na přes dvě tuny vážící auto slabý. Při režimu "pohodových" otáček do 2000 ot/min. totiž nelze od Explorera v kopcích očekávat žádné oslnivé jízdní výkony. Konstrukce motoru totiž vyžaduje ke svižné jízdě využívající maximální kroutící moment otáčky okolo 2500 ot/min. Při využívání vyšších otáček, kdy spotřeba paliva stále zůstává v podstatě nezměněna na přijatelných hodnotách, se pak na silnici z Explorera stává svižný protivník.
Explorer v terénu
Vzhledem ke své váze nebude Explorer tím pravým autem na skotačení v terénu. O opaku se vás budou snažit přesvědčit mnozí dobrodruhové, kteří s ním předvádějí opravdu odvážné kousky na You Tube. Mě však postačí, že mě vytáhne z míst, kam se osobní auto neodváží (a ani nedostane). Nejprve jsem byl rozladěn s přiřaditelného pohonu předních kol elektricky ovládanou viskózní spojkou, narozdíl od poctivého řazení pákou v Jeepu. Zanedlouho jsem však pocítil výhodu tohoto řešení. V Exploreru se náhon 4x4 zařadí v krizové situaci okamžitě bez jakýchkoliv prodlev.
Interiér
Interiér Exploreru nabízí vskutku dostačující prostor a pohodlí. Páka voliče je pod volantem a tudíž nezabírá zbytečně místo mezi předními sedadly. Zde je pak dostatečně velká skříňka s masivní loketní opěrou, dvěma držáky na nápoje, vtipně řešené držáky na drobné mince a nakonec podlouhlá prohlubeň např. na brýle nebo mobilní telefon. Osvětlená zrcátka ve slunečních clonách jsou u auta této kategorie samozřejmostí. Zde jsou ale clony zdvojeny. Další pár clon se dá vyklopit do stran a stínit tak zároveň i boční okna. Bodové svítilny, stavitelný volant, el. sedačky, tempomat, osvětlení chodníku ve dveřích atd. jsou už dnes taktéž standardní výbavou každé lepší ameriky. Letní cestování navíc zpříjemňuje elektricky ovládaný střešní "šíbr". Komu nevadí laciné a tvrdé plasy, je spokojen. Pro mně, který má rád okna na kličku a nadchne ho kdejaký kousek odkrytého plechu, je Explorer komfortní až příliš. Při nakládání drobnějších předmětů do zavazadlového prostoru nemusíme otevírat celé páté dveře, ale postačí otevřít výklopné okno v těchto dveřích. Celý zavazadlový prostor je pak krytý roletou. Velice zdařilé je řešení lůžkové úpravy po sklopení zadní řady dělených sedadel. Ta se sklápějí podobně jako skládací lehátka na plážích. Vzniklá skulina mezi sedadly a podlahou zavazadlového prostoru je důmyslně překryta sklápěcí deskou, která je navíc v té správné poloze aretovaná pružinou.
Přívěs
K užitným vlastnostem Explorera můžeme přičíst tažné zařízení, kterým může Explorer táhnout přívěs těžký přes 2,5 tuny. Maximální váha celé soupravy pak přesáhne 5 tun! Ne náhodou je Explorer zařazen již mezi trucky ...
Proč právě Explorer ?
Co říci na závěr? Ford Explorer si mě naprosto získal a já dodnes přemýšlím proč. Auta, která vás dostanou vás osloví svým tvarem, nebo svým výkonem, nebo nějakou jinou přednosti, kterou jiná auta nemají. Zkoumal jsem, kterou takovou výraznou přednost Explorer má. V údivu jsem zjistil, že v podstatě žádnou vyjímečnou vlastnost nemá. Jeho kouzlo spočívá v tom, že na Exploreru najdeme spoustu malých příjemností a šikovných řešení, že je pak jako celek nepřekonatelný. A v tom je asi jeho největší kouzlo...