DODGE ARIES 1987
Také koncern Chrysler zasáhla na počátku osmdesátých let nevyhnutelná vlna zmenšování karoserií a motorů amerických automobilů. Výsledkem byl projekt K-car. Karoserie "K" byla základem pro všechny modely od malých osobních automobilů až po vozy vyšších tříd. Podvozek mohl být prodlužován dle potřeby od rozvoru náprav 254 cm až po rozvor 316 cm. V případě modelu Executive Limousine dokonce až na 333 cm. První automobily třídy "K" spatřila veřejnost v roce 1982. Byly to Chrysler Le Baron, Pymouth Reliant a Dodge Aries. Vozy poháněly čtyřválce o obsahu 2,2, nebo 2,5 l. "Káčka" byla k mání jako sedan, tudor, STW (kombi) nebo dokonce jako convertible (kabriolet). Modelem Le Baron Convertible Chrysler v roce 1984 vrátil Americe po dlouhé době opět pravý kabriolet bez ochranných oblouků.

Dealeři se potencionálním zákazníkům snažili všechny výhody nového auta vysvětlit, jak se u nás říká, "polopaticky".
Náš testovaný Dodge Aries z roku 1987 dokáže potěšit nádšence začátečníka pro US vozy, ale také toho, kdo si chce pohodlí amerického auta užívat s minimálními náklady na provoz i na prostor, kterého v českých garážích opravdu mnoho není. K nám bylo individuálně  dovezeno několik těchto vozů druhé série, které se od té první liší přední a zadní maskou a jiným interiérem, převážně však ve verzi STW, která navíc vyniká svoji praktičností a velkou užitnou hodnotou.    

Stojíme tedy před vozem, který při pohledu ze všech stran vzbuzuje otázky. Čím? Pozorovatel totiž neví, do jaké kategorie má tento automobil zařadit. Např. při pohledu zezadu připomíná klasické americké křižníky. Při pohledu z boku už mu však chybí potřebná délka. Typické dlouhé převisy karoserie vpředu i vzadu chybí. Rozměry by se dal přirovnat k evropskému Fordu Granada. Netradičně řešená přední maska nás také chvíli nechá na pochybách. Tím, ale výčet všech otazníků končí, vše ostatní je totiž typicky americké, jen trochu zmenšené. Přiznejme si, že počáteční a nesmělé kroky amerických výrobců o zmenšování automobilů, které začalo již v sedmdesátých letech, dnes mnohdy působí poněkud úsměvně.
Dveřmi s masivní chromovanou klikou vstoupíme do čistě amerického automobilového světa., vždyť nás také hned při vstupu přivítá chromovaný firemní štítek usazený do prahu dveří. Interiér je vyveden ve stejné barvě jako  lak celého vozu. Před námi je poměrně masivní přístrojová deska s přístroji zasazenými do desky s imitací dřeva. Lišty z tohoto materiálu najdeme také na předních dveřích. Rychloměr je samozřejmě ocejchovaný v mílích, údaje v kilometrech jsou uvedeny pouze malými číslicemi. Příjemné jsou drobné chromované doplňky jako např. kliky dveří, oken, seřizování vnějších zpětných zrcátek,  zapalovač apod. Přístrojové desce, hned nad ovládáním klimatizace, vévodí originální autorádio opět se štítkem Chrysler, které je již z továrny napojeno na 4 reproduktory. Volant je samozřejmě stavitelný a to chromovanou pákou vlevo na sloupku řízení. Hned vedle ní najdeme společný přepínač pro ukazatele směru, dálková světla, stěrače s cyklovačem, ostřikovač a tempomat. 
O takovém interiéru si mohou evropská auta stejné třídy nechat jen zdát!
Na svoji velikost nabízí Aries překvapivě mnoho místa. Uskromnit se musí jen cestující na zadních sedadlech. Kdo je však zvyklý jezdit evropskými vozy, nalezne i zde místa dostatek. 
Na pravé straně sloupku je zboku umístěn klasický chromovaný „motýlek“ spínací skříňky. Hned za ním je volič automatické převodovky. Ve sluneční cloně spolujezdce je kromě zrcátka instalována i prakticky nastavitelná bodová svítilna. Pedály brzdy a plynu jsou doplněny třetím a to pedálem parkovací brzdy. Na podlaze mezi řidičem a spolujezdcem je jen velice nízký tunel, který skrývá pouze výfukové potrubí. Škoda jen, že sedíme ve verzi s dělenými předními sedadly a nemůžeme si proto vychutnat pocit z přední celistvé lavice. Opěrky hlav jsou opět typicky v americkém stylu, z bezpečnostního hlediska jsou bezesporu nedostačující a plní zde funkci především estetickou. Cestující na zadních sedadlech se musí, na rozdíl od cestujících vpředu,  spokojit s omezeným místem. Kdo je však zvyklý na evropské vozy, nalezne zde  pohodlí dostatek. Zadní sedačka je doplněna dvoubodovými samonavíjecími pásy.
Po nastartování a zařazení páky voliče do polohy „drive“ se můžeme vydat na cestu. Motor Chrysler o obsahu něco málo přes 2,5 litru uděluje vozu uspokojivé jízdní výkony. Není to však dáno ani tak hodnotou jeho max. výkonu jako poměrně vysokým kroutícím momentem tohoto nadčtvercového motoru. Stejný motor najdeme v podstatě ve všech soudobých výrobcích koncernu Chrysler. Motor je zajímavý tím, že zejména v nízkých a středních otáčkách, se z výfukového potrubí line zvuk, který budí dojem, že motor má ještě o dva válce víc. Při jízdě je hluk v interiéru minimální a řízení je celkově velice příjemná záležitost, a to především díky automatické převodovce, posilovači řízení a dostatkem cestovního pohodlí se všemi vymoženostmi jako jsou klimatizace, tónovaná skla, tempomat apod.  Pouze přejezdy příčných nerovností jsou znát zaskřípěním v uchycení přístrojové desky. Je ale přesto s podivem, že tento vůz, stojící v Americe v podstatě na nejnižších cenových příčkách, předčí svým komfortem a vybavením leckteré vlajkové lodě evropských automobilek.
DODGE ARIES LE, r.v. 1987

výrobce:            Dodge Division, Chrysler Corporation, USA
karoserie:         samonosná ocelová, pětimístní sedan
motor:               řadový zážehový čtyřválec uložený napříč, rozvod OHC (ozubený řemen)
obsah:               2501 ccm
vrtání, zdvih:     87.50 mm, 104.00 mm
max. výkon:      101 HP
max. kroutící moment:     184 N.m / 2700 ot./min
příprava palivové směsy:     jednobodové elektronické vstřikování
převodovka:    automatická třírychlostní  s náhonem na přední kola
nápravy:    přední typu McPherson, zadní tuhá s Panhardskou tyčí
řízení:    hřebenové s posilovačem
brzdy:    s posilovačem, vpředu - kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu – bubnové
rozměry:    délka 4581 mm, šířka 1736 mm, výška 1345 mm
celková hmotnost:   1751 kg
standardní výbava:   klimatizace, tempomat, tónovaná skla, stavitelný volant, posilovač řízení, centrální zamykaní, automatická převodovka, samostatná přední sedadla
neoriginální zásahy:  zadní ukazatele směru oranžové barvy v nárazníku, kryty kol (poklice)










free-riders@email.cz
Copyright Harry 2016  All Rights Reserved