DODGE MONACO 1968
Měl jsem to velké štěstí na vlastní kůži se seznámit s jedním z nejúchvatnějších aut zlaté éry šedesátých let. Je to vůz Dodge Monaco 1968. Tato amerika zaujme doslova a do písmene každého, kdo se v její blízkosti ocitne. Věřte, mluvím ze zkušenosti. Ve skutečnosti totiž Monaco vypadá ještě mnohem působivěji, nežli jen na obrázcích. Kromě svých neskutečně zajímavých tvarů zaujme především svoji velikostí! Vždyť také kupé dlouhé 5,5 m a široké 2m se skutečně nevidí každý den! Pojďme se ale podívat, co skrývá kapota, mimochodem o velikosti zhruba basebolového hřiště. Motorový prostor vyplňuje, vlastně nevyplňuje, protože je zde místo minimálně ještě na jeden motor z Fábie, osmiválcový bigblog 383 (6,3 l) Magnum s čtyřmi komorami karburátoru. O odvod spalin se stará duální výfukové potrubí. To vše dohromady s výkonem hodně přes 300 koní a nechutně velkým kroutícím momentem umí i s takhle velkým autem pěkně zacvičit. Ale nepředbíhejme...

Nádrž je plná a my můžeme probudit divokou kočku dřímající pod tmavě zeleným kabátem Monaca. Stačí jen sešlápnpout plynový pedál až k podlaze a pak už jen vychutnávat pocity kosmonautů při startu jejich raketoplánu. Nejdříve se odněkud zezadu ozve řev, který dobře známe ze závodů Nascar! Protáčející se zadní kola si chvíli rozmýšlí, zda se spřátelí s vozovkou a poté zmizí silnice před námi. Není to však tím, že bysme ji nedobrovolně opustili. Předek Monaca se totiž v tu chvíli zvedne k nebi a svět v postranních okýnkách se stane jaksi rozmazaným. Jak se první rychlostní stupěň (chce se říci spíše první kosmický stupeň) chýlí ke svému konci, předek Monaca pomalu sedá k zemi a my si chvíli můžeme připadat jako piloti právě přistávajícího letadla. Ovšem, narozdíl od něj, my nepřetržitě zrychlujeme! V tu chvíli zařadí automatická převodovka 727 Torqueflite "dvojku" a vše se opakuje a to včetně protáčejících se kol ! Pokud není silnice naprosto suchá a čistá, protočí se zadní kola naprázdno i při přeřazení na trojku!
Je samozřejmé, že takovéto zážitky lze s Monacem vychutnávat především na rovných a přímých úsecích, protože na projíždění úzkých zatáček není tento vůz stavěný, ale o to přece vůbec nejde. Americká auta dovolují svým majitelům a řidičům prožívat zážitky, o kterých si řidiči moderních aut jen mohou nechat zdát ve svých nejdivočejších snech! A aby toho nebylo ještě dost, nezbývá nám nežli doslova zamačknout slzu v oku, když si uvědomíme, že původní majitel si dopřával jízdu s Monacem v jeho rodné Americe každý den a to navíc ve společnosti dalších úchvatných kousků okolo na silnici...  God Bless America!
free-riders@email.cz
Copyright Harry 2016  All Rights Reserved