OLDSMOBILE OMEGA
Koncem sedmdesátých let minulého století byl americký automobilový průmysl ve velice těžké situaci. Domácí produkci zužovaly následky ropné krize, emisních a bezpečnostních předpisů a především příliv evropských a hlavně japonských automobilů, se kterými násilně zmenšené americké křižníky nemohli konkurovat. Reakcí koncernu General Motors bylo vyvinutí automobilů řady "X-car". Jednalo se o automobily kompaktních rozměrů s motory uloženými vpředu napříč a pohonem předních kol. Na výběr byly řadový čtyřválec o obsahu 2,5 l (90 HP) nebo vidlicový šestiválec o obsahu 2.8 l (115 HP). O podvozkovou plošinu se dělily Chevrolet Citation, Buick Skylark, Pontiac Phoenix a Oldsmobile Omega.


Tentokrát máme možnost seznámit se s posledně jmenovaným vozem divize Oldsmobile a to s motorem V6. Stojíme před vozem, který měl odvrátit hrozbu pro americké automobilové výrobce v podobě přílivu zahraničních automobilů jako např. německého VW Rabbit (americká verze VW Golf vyráběná v Pensylvánském Westmorelandu) nebo japonské Toyoty.  Na první pohled se však jedná o automobil klasického amerického ražení, který pouze zase o něco ztratil na váze a velikosti. Ve srovnání s tehdejšími americkými standardy se opravdu jednalo o velice malý vůz. Že je vše relativní dokazuje fakt, že zhruba  stejnými rozměry se tehdy chlubil např. evropský Ford Granada, který na starém kontinentu rozhodně nikomu malý nepřipadal.

Pojďme se tedy podrobněji podívat, jak se konstruktérům podařilo vtěsnat část amerického snu do karoserie takřka evropských rozměrů. To, co dělá auto autem na první pohled, je jeho přední maska. Tou Oldsmobile Omega rozhodně nezklame. Rozměrná chromovaná maska typicky rozdělená na dvě části netradičně vystupuje až k přední kapotě. Návrháři GM se naštěstí nenechali strhnout evropským vkusem plným plastových dílů a dopřáli našemu Oldsu poctivý železný pochromovaný nárazník. Také zadní část zůstala věrná Oldsmobilům té doby, jen typicky zdvojená vertikální koncová světla byla zredukována na polovinu. Čemu však malý Oldsmobile nezůstal nic dlužen jsou chromové a nerezové lišty, nápisy a ozdoby, kterýé dávají tušit, že se nejednalo o levný vůz. I přes své skrovné rozměry však můžeme konstatovat, že celkově Omega působí typicky americkým dojmem.
Po otevření dveří a usednutí nás vše utvrdí ve skutečnosti, že cílem skutečně nebylo přiblížit výrobky GM evropskému vkusu. Dle tradic amerických automobilek i tady je vše přizpůsobeno uživateli. Prostorný interiér v barvě karoserie, přemíra mikroplyše, chrómu a imitace dřeva dává tušit, že cestování s tímto vozem bude více než příjemnou a pohodlnou záležitostí. Že takové věci, jako např. elektrické seřizování sedadel, klimatizace nebo stavitelný volant, zde jsou samozřejmostí, snad nemusíme dodávat. V tuto chvíli, ostatně tak jako mnohokrát při setkání s americkým autem, začneme v němém úžasu přemítat o faktu, že v Evropě se stejnému vybavení dostávalo jen takovým vozům jako např. Rolls-Royce a podobným automobilům určeným pouze nemnoha zámožným zákazníkům.
Po rozjetí nás už ani nepřekvapí, že se Omega chová jako mnohem těžší vůz. Po nerovnostech neposkakuje jako její evropští kolegové, posádce dává tušit přejetí výmolu pouze elegantním a příjemným zhoupnutím. Navíc dostatečně silný motor se slušným kroutícím momentem spolu s automatickou převodovkou umožňuje jak klidnou a pohodovou jízdu v režimu lehce zvýšených otáček, tak v případě potřeby dokáže relativně lehkou Omegu docela slušně katapultovat vpřed. To vše za doprovodu důstojné zvukové kulisy vycházející z výfuku. Co říci na závěr? Snad jen to, že konstruktéři dokázali úspěšně vyřešit kompromis mezi zmenšováním motorů a rozměrů karoserií a zachováním typické osobitosti amerických automobilů. Oldsmobile Omega je automobil, který umí potěšit.  Dokáže hýčkat svého řidiče a to vše s únosnou spotřebou paliva a přitom slušnými jízdními výkony a dostatečným komfortem cestování. To vše ještě navíc zabaleno, pro Evropana, v atraktivním plášti, za kterým se každý milovník klasických aut ohlédne.      
free-riders@email.cz
Copyright Harry 2016  All Rights Reserved