Jak je v�e relativn�! Pod pojmem "auto" si toti� ka�d� z n�s m��e p�edstavit n�co docela jin�ho. N�komu se nap�. pod pojmem "rodinn� auto" ihned vybav� �koda F�bie a jin� si zase naopak p�i pohledu na zm�n�nou F�bii nedok�e p�edstavit pojem "auto". Je to t�m, �e automobilismus se v r�zn�ch ��stech sv�ta vyv�jel odli�n�. Zat�m co na Star�m kontinentu se vyv�jela auta kompaktn�, levn�, �sporn�, tak za Velkou lou�� se automobilismus vyv�jel zcela jin�m sm�rem. Poj�me se tentokr�t podrobn�ji pod�vat na jeden z americk�ch v�robk� pozdn�ch �edes�t�ch let, kdy v Americe st�l galon benz�nu p�r cent�, v�kon motoru, tvary karoserie a pohodl� os�dky hr�li hlavn� roli p�i n�kupu nov�ho auta a o emisn�ch z�konech je�t� nikdo ani nesly�el. V roce 1967, kdy se po d�lnic�ch USA proh�n�la auta s motory jejich� v�kon nebyl ni��m omezov�n a slavn� Mustang vstupoval s obrovsk�mi prodejn�mi �sp�chy do �tvrt�ho roku sv� existence, za�al koncern Chrysler nab�zet sv� kup� Plymouth VIP modelov�ho roku 67". A pr�v� s t�mto vozem dnes m�me mo�nost se podrobn�ji sezn�mit.
Plymouth VIP 1967 udivuje, ostatn� tak jako ka�d� amerika, u� p�i prvn�m pohledu. Zejm�na n�s zaraz� jeho ���ka a d�lka, kter� si opravdu nezad� s dne�n�mi dod�vkov�mi auty (svoj� vahou je v�ak je�t� p�ed��). Je�t� v�ce n�s p�ekvap� zji�t�n�, �e se jedn� o dvoudve�ov� v�z. P�i pohledu zep�edu zaujmou vertik�ln� um�st�n� hlavn� sv�tlomety a �irok� maska pln� chromu. Blika�e jsou d�mysln� skryty za jej�m �ebrov�n�m, nic nesm� naru�it dokonal� vzhled ! Mo�n� si tak� pov�imnete mal�ch "projektil�" um�st�n� na roz�ch p�edn�ch blatn�k� - jsou to obl�ben� kontrolky blika��. To aby byl �idi� informov�n o jejich funkci ani� by musel klopit zrak a p�trat v �trob�ch p��strojov� desky, ale tak� aby �idi� soub�n� jedouc�ho auta na americk� desetiproudov� d�lnici byl v�as a z�eteln� informov�n o z�m�ru na�eho Plymoutha zm�nit j�zdn� pruh. Ale poj�me d�l. Jeliko� z�� tohoto auta je opravdu daleko, p�ipravme se na del�� proch�zku. Asi uprost�ed na�� t�ry, to kdy� budeme m�jet dve�e, kter� jsou dlouh� asi jako korejsk� Chevrolet Spark, nabudeme dojmu, �e zde jakoby n�co chyb�. Ano, budou to r�my dve�� a oken. Pymouth VIP se toti� py�n� v USA obl�benou karoseri� typu hard-top. Neznamen� to nic jin�ho, ne�li tu skute�nost, �e po spu�t�n� v�ech bo�n�ch oken vznikne do kabiny otvor, kter� neru�� ��dn� sloupky! O toto velice p��jemn� a atraktivn� �e�en� se ve stejn� dob� pokusila i na�e automobilka �koda se sv�m typem MBX, ale vzhledem k probl�m�m s tuhost� karoserie se tato varianta "emb��ka" v�ce neroz���ila. U� by jsme se na na�� cest� r�di zastavili na ob�erstven�, ale st�le je�t� nejsme na konci Plymouthu. Kdy� kone�n� doraz�me k c�li, odm�nou je pro n�s �chvatn� z�� s horizont�ln� um�st�nou �adou sv�tlomet�, kter� v noci vzbuzuj� u ostatn�ch �idi�� pocit, �e p�ed nimi na silnici pr�v� p�ist�v� UFO. Cel� karoserie je pak ve spodn� ��sti or�mov�na na obou konc�ch chromovan�mi n�razn�ky, kter� v p��pad� kolize pln� podobnou funkci jako nap�. radlice u buldozeru, a z boku pak �irokou li�tou z le�t�n�ho nerezu.
Nachodili jsme se u� dost, a proto je na �ase usednout a nechat se chv�li h��kat. Po uchopen� masivn� chromovan� kliky mus�me vyvinout notnou d�vku s�ly, abychom otev�ely dve�e t�k� a velk� tak, �e snad doopravdy k jejich v�rob� bylo pou�ito tolik �eleza, jako na cel�ho, ji� zm�n�n�ho, Sparka. Po v�konu z t�k� atletiky na n�s d�chne atmosf�ra prav�ch �edes�t�ch let. Tenk� volant, �ern� �aloun�n�, chrom a imitace d�eva. Ale pozor! Po neopatrn�m usednut� v�s seda�ka doslova vymr�t� sm�rem ke stropu, ke kter�mu je na�t�st� je�t� dost daleko. P�ipad�te si, jako byste pr�v� usedli do star�ho bohat� polstrovan�ho gau�e u va�� babi�ky. Tak� v�echno okolo p�ipom�n� babi��in ob�v�k. V�ude je spousta m�sta a k dokonal� pohod� v�m chyb� snad jen zap�lit ohe� v krbu. Oto�en�m kl��ku ve sp�nac� sk���ce se o to pokus�me. Ohe� sice nevy�lehnul, ale sv�j efekt to m�. Odpo��vat se v�ak nebude! P�i prvn�m oto�en� osmiv�lcov�ho motoru typu Super Comando 383 o obsahu 6,3 litr�, v�konem 315 kon� a neuv��iteln�m krout�c�m momentem se cel� auto zhoupne do strany a n�mi projede zachv�n�, kter� velice p��jemn� zalecht� v podb�i�ku. Jsme napjat� co bude d�l. Po zasunut� p�ky voli�e automatick� p�evodovky pod volantem do polohy "Drive" pod sebou uc�t�me nepatrn� �kubnut� a po uvoln�n� ped�lu brzdy se cel� babi��in ob�v�k, sv�te div se, d� do pohybu. D�v�me se p�es palubu houpaj�c� se lodi a p�edstavujeme si, �e takhle n�jak se asi c�t� cestuj�c� na zaoce�nsk�m parn�ku. Jen m�sto �plouch�n� vln se k n�m odn�kud zespod vine kr�sn� staccato siln�ho osmiv�lce. Zapome�te na v�moly, d�ry a d�mysln� propadl� nebo naopak vystoupl� kan�ly! To v�e je nyn� minulost�. ��st blahobytu Ameriky �edes�t�ch let si te� vezeme s sebou. Jen silni�ky, na kter� hled�me p�es �irokou a daleko dop�edu zasahuj�c� kapotu, jsou jaksi �zk�. Ale �zk� a mal� je ve srovn�n� s Plymouthem v�e okolo. Dokonce i lid�, ot��ej�c� se za n�mi s udiven�mi pohledy, se zdaj� daleko, n�kde v �pln� jin�m sv�t�. Vychutn�v�me si j�zdu a p�em��l�me, co asi tehdy z oken, kter�mi se pr�v� d�v�me, vid�l prvn� majitel Plymouthu. A n�hle se jak�si Hyundai p�ed n�mi zm�n� na Pontiac Tempest a protijedouc� n�kladn� Man na Kenworth s chromovan�mi kom�ny za kabinou. Obchodn� d�m Billa je r�zem pobo�ka Mc Donald�s a tak� n�m nen� ani trochu divn�, �e proj�d�j�c� str�n�ci sed� v Chevroletu s n�pisy "City Police" na dve��ch...
Asi takhle n�jak to vypad�, kdy� sed�te ve star� americe. Mo�n� teprve te� pochop�te zvl�tn� �sm�vy ve tv���ch jej�ch �idi�� a ochotu v�novat zna�nou ��st v�platy na krmen� pro nenasytn� a obludn� siln� motory jejich "stroj� �asu".
Technick� �daje:
Zna�ka a typ: Plymouth VIP model 1967
V�robce: Chrysler Corporation USA
Motor: 383 Super Comando, osmiv�lec s v�lci do V, obsah 6,3 l, v�kon 315 kon�
P�evodovka: automatick� t��rychlostn�
Podvozek: zadn� n�prava tuh�, listov� pru�iny, p�edn� lichob�n�kov�, torzn� ty�e
Rozm�ry: d�lka 5,420 mm, ���ka 2000 mm, v��ka 1394 mm, rozvor 3023 mm
V�bava: klimatizace, tempomat atd.
Copyright Harry 2016 All Rights Reserved