JEEP CHEROKEE 1991
Cherokeeho bylo možno zakoupit i pouze s jednou hnanou nápravou. V případě pohonu 4x4 dostával Cherokee na výběr ze dvou rozdělovacích převodovek. S rozdělovací převodovkou Selec Trac bylo možné jezdit buď s pohonem pouze zadní nápravy, se stálým pohonem všech kol, dále s pohonem 4x4 omezeným uzávěrkou mezinápravového diferenciálu nebo s těžkým terénním převodem 4x4, uzávěrkou a redukcí. U převodovky Command Trac, která byla montována převážně jen u manuálních převodovek, nebyla možnost neomezené jízdy s pohonem 4x4. Zákazník měl dále na výběr z pětidveřové nebo třídveřové karoserie. Jeep Cherokee se vyráběl v nejrůznějších výbavách a verzích. Můžeme se setkat s dvoubarevným lakováním, imitací dřeva na bocích, rezervním kolem na zadních dveřích, chromovanými nárazníky a maskou  nebo dokonce s čtyřsvětlovou maskou verze Wagoneer.  Za zmínku určitě stojí i pikap s názvem Comanche.  Jeep Cherokee se stal častým předmětem mnoha individuálních úprav. Díky své velikosti a dobrým jízdním vlastnostem v terénu byl velice oblíbeným nástrojem pro aktivní trávení volného času. S motory 4.0 se Cherokee  neztratil ani na silnicích. To platilo obzvláště o verzích se zvýšeným výkonem a názvem High Output.
Jeep Wagoneer se pyšnil maskou se dvěma páry nad sebou umístěnými reflektory, stejně jako jeho koncernový kolega Plymouth Voyager. 
Cherokee na následujících obrázcích je modelový rok 1991. Pod kapotou mu duní řadový šestiválec 4.0 litru se zvýšeným výkonem HO se stádem necelých 190 HP. O řazení se stará automat AV340 spojený s rozdělovací převodovkou Selec Trac. Trakci zadní nápravy hlídá samosvorný diferenciál. Jedná se o model Limited, tedy s maximální výbavou, která zahrnuje mimo jiné klimatizaci, tempomat, elektrické ovládání všech oken, předních sedaček a zpětných zrcátek, kožené čalounění, stavitelný volant a další.

Jeep Cherokee má karoserii o rozměrech běžného kombíku. Na silnici však zaujme klasickými a nekompromisně hranatými tvary. Mřížkováním přední masky se hlásí k prapůvodním Jeepům. Interiér se pyšní osobitým stylem, což ale platí jen o původní verzi před faceliftem. Ve faceliftové verzi se zakulacenou přední maskou a zadní partií najdeme jen tuctovou palubní desku a tuctový volant s airbagem. Ale pojďme dál. Tvar předních sedadel Jeepa si nezadá s anatomickými moderními sedadly sportovních automobilů, zejména masivní "polštářování" opěradla se postará o bezpečné boční vedení těla. U tohoto auta je to ostatně nezbytné, protože sedadla mají za úkol udržet řidiče v sedle při řádění v terénu. Ale pozor, tak jako je tomu v moderních vozech, dobré vedení těla není na úkor tvrdých a nepohodlných sedadel. Jen spolucestující na zadních sedadlech jsou při nastupování a vystupování nuceni k mírnému atletickému výkonu, protože do otvoru dveří výrazně zasahuje blatník a podběh zadních kol. Delší rozvor usnadňující nastupování by byl na úkor jízdních vlastností v terénu a o ty tu jde především. Myslím, že je nutné zmínit se ještě o jedné z příjemných vlastností Cherokeeho. Kdo někdy měl auto s pátými (nebo třetími) dveřmi v zádi ví, že tato část karoserie je  náchylná ke korozi, která se často projevuje zejména okolo zadního okna a na všech okrajích dveří. U Cherokeeho je tento problém vyřešen - zadní dveře jsou celé z laminátu.   

Co se týká jízdních vlastností Cherokeeho, nejde jinak, nežli je pochválit. Motor 4,0 HO si  s malým Cherokeem doslova pohrává. To se také odráží na přijatelné spotřebě 10 l/100 km při delších jízdách. Elektronicky řízená automatická převodovka se stará o vše potřebné a tak zbývá čas věnovat se plně řízení. Obě tuhé nápravy o sobě při vyšších rychlostech na nerovnostech sice dávají znát, ale kdo se naučí korigovat směr při občasném odskočení kol, ten si vychutná i svižnější jízdu. Ostatně omezovač rychlosti u této verze je nastaven na 180 km/hod., takže ani na dálnici není řidič Cherokeeho žádným outsiderem.  

Jeep Cherokee je nesporně úžasné auto, které nelze srovnávat s žádným jiným. Za jeho volantem jste naprostými pány situace a nejste téměř ničím omezeni jak na silnici tak v terénu a to v každém počasí. Navíc je to auto, které má styl! A to stojí za to. Pořád jsem nechápal rčení: "Jsou auta a pak je Jeep.", teď už ho chápu.   
   

free-riders@email.cz
Copyright Harry 2016  All Rights Reserved
V roce 1984 představila automobilka AMC/Jeep v novodobé historii první čtyřdveřový kompaktní terénní automobil v USA Jeep Cherokee. O rok před tím sice GM přišel se svým Chevroletem Blazer S-10, ten byl však pouze dvoudveřový. Snad proto ho Cherokee na celé čáře předběhl v číslech prodejnosti, která se rázem zvedla z 82 140 na 153 801 Jeepů ročně! Jeep Cherokee se stal vzorem pro nadcházející vlnu malých terénních automobilů na americkém trhu. Pod kapotou Cherokeezů je možné najít benzínové motory od čtyřválce 2.5 až po šestiválce 2.8. a 4.0. Převážně pro evropské zákazníky a vyznavače neekologické jízdy nadměrně otravující ovzduší, si Cherokee nechal montovat turbodiesely 2.1 a 2.5, které jsou však evropské provenience, v prvním případě od firmy Renault ve druhém od italské VM MOTORI. Nutno dodat, že prvně jmenovaný nenadělal Jeepu zdaleka tolik ostudy, jako jeho italský kolega. Motory mohly být spojeny s elektronicky řízeným automatem, nejprve US výroby posléze japonským, nebo pětistupňovým manuálem. Motory 2,5 TD se museli spokojit pouze s manuální převodovkou.