DODGE RAM LONGHORN
free-riders@email.cz
Copyright Harry 2016  All Rights Reserved
To, co změnilo model Ram na módní a "cool" záležitost, byl modelový rok 1994. Do tohoto modelového roku totiž vstoupila "Ramka" ve zcela novém a revolučním designu. Tomu dominovala výrazná maska s tradičním křížem na konci vysoké kapoty. Blatníky, jejichž součástí byly přední světlomety, pak byly o stupeň níže. Kabina tak získala brutální a silácký výraz malého kamionu. Vše můžeme přirovnat např. k naší Tatře 148. V prvním modelovém roce 1994 bylo prodáno cca 240 tisíc pickupů značky Dodge Ram. Pro srovnání v roce předešlém to bylo jen cca 78 tisíc. A výrobní čísla stále stoupala až k úctyhodným 480 tisícům Ramek prodaných během roku 1996! V tomto roce měl také premiéru film "Twister" s Helen Huntovou a Billem Paxtonem v hlavních rolích. Zmínění hlavní představitelé jako "lovci tornád" se během filmu prohánějí zbrusu novou červenou Ramkou, která krkolomné úniky před zuřícími tornády zvládá na jedničku. V průběhu výroby dostal Ram nový benzínový desetiválec s válci uspořádanými do V o obsahu 8 litrů, jako alternativu k dieselovému agregátu Cummins.
Není žádným tajemstvím, že tato pohonná jednotka posloužila jako základ motoru v supersportovním voze Dodge Viper. V roce 2001 byl design opět zmodernizován, ovšem základní rysy byly zachovány. Objemem prodeje Dodge sice opět nemohl konkurovat novým Fordům řady F, ale prodejní čísla byla stále uspokojující. Roku 2006 následoval mírný facelift, který poznáme podle poněkud "vykulených" předních světlometů. Čtvrtá a zatím poslední generace byla s velkou slávou představena v roce 2008. Je nutno obdivovat moderní, hranaté a agresivní křivky této generace značící sílu, jistotu a vyrovnanost. 

My si představíme doslova "jižanský" skvost na kolech hodný opravdového rančera! Řeč je o edici "Longhorn". Ta nepostrádá  typické country prvky, které nalezneme téměř na každém kousku vozu. Tak především samotný název "Longhorn" je odvozen od typického texaského plemena dlouhorohého skotu. Tento název spolu s hlavou a dlouhými rohy nalezneme téměř všude. Na karoserii ve chromovaném provedení, v interiéru např. na rohožích nebo hnědých kožených sedadlech, které jsou navíc zdobené prošíváním a dalšími "kovbojskými" ornamenty. Karoserii edice Longhorn má dvoubarevné lakování, kde spodní část vozu je buď stříbrná nebo zlatá. My máme tu čest s kombinací zlaté a bílé, která spolu s hnědým interiérem nádherně ladí. A protože každý správný jižanský rančer má rád, když koně pořádně řehtají, pod kapotou je jich pěkné vzpínající se stádo v podobě osmiválce HEMI s obsahem 5 700 kubických centimetrů. Náš kousek byl vyroben v roce 2011 a do ČR byl dovezen z Německa. Od té doby je používán přesně k tomu účelu, ke kterému byl vyroben. V ulicích Třebíče jsme ho zastihli právě ve chvíli, kdy jeho korba pojímala pěknou fůru dříví a na kouli jeho tažného zařízení byl připraven vlek se stejným nákladem. Dle slov majitele, je jeho "Dočka" pohodlné, výkonné a spolehlivé auto pro těžkou práci. A já musím jen dodat, že této Dočce navíc nechybí ani notná dávka stylu a sex-appealu!                         

Koncern Chrysler v divizi nákladních automobilů zastupovala vždy značka Dodge. A Dodge měl odjakživa nelehký úkol konkurovat Fordovým oblíbeným pickupům řady F. V šedesátých a sedmdesátých letech minulého století to byl typ D, který soupeřil s trucky od svých největších konkurentů Fordu a General Motors. Tyto trucky značky Dodge byly na počátku osmdesátých let přejmenovány na Ram. Až doposud zde hovoříme o běžném malém náklaďáku, který používali převážně zemědělci, lesníci a samozřejmě početná skupina rancherů v Texasu a dalších jižanských státech.